Saturday 31 December 2011

Larangan Yang Tak Diendahkan.

Babak 1

Jopek: Ish..berbulu mata aku tengok hari-hari deme duk mengulang buang sampah kat situ!!!
Joyah: Erk...deme? Kau pernah nampak ke deme buang tu weh?
Jopek: Huh..apa tak nya. Ini dah memang jalan kita setiap hari. Tempat aku cari rezeki aku kot. Tapi deme duk datang mencemarkan alam. Panas..panas.
Joyah: Oh..aku ingat aku je yang pernah nampak. Haa, kau tegurlah. Cakap jangan buang sampah kat sini. Tapi kan, deme buang sampah yang kecil-kecil je. Yang boleh dikitar semula. Bawa faedah untuk alam sekitar juga tu, kan...
Jopek: Oo..ko nampak jugak? Kecil tak kecil, kitar semula tak kitar semula, bukan disitu tempatnya. Banyak lagi tempat lain. Hmm..dah berbuih tegur. Bukan aku je, tu Joab pun ada tegur. Dah banyak kali jugak la. Ko pun, kalau nampak, tegur tau.
Joyah: Err...tapi...aku ni...pernah jugak tegur dia...tapi...
Jopek: Apa nya?
Joyah: Aku...aku ni...
Jopek: Apa...apa..?
(..dan berlarutan aku ni, apenya sampai 10 min!)
Jopek: Hoih! Apanya ko ni?
Joyah: Aku bukannya baik sangat! Mungkin ko tak pernah nampak, tapi aku pernah jugak buang sampah dekat sini dulu-dulu. Dah la sampah jenis yang tak mesra alam punya, kira lagi teruk aku daripada deme la..tak kan la aku nak tegur deme. Lagipun, salah sorang dari deme tu tau aku buang sisa-sisa kimia kt situ! Oooops...haa, kan.. Dah terbabas tu kan..huhu..Pek, aku mintak maaf kat ko..

Jopek: (terdiam seketika) Yah...salah yang lama, jangan diungkit. ko tak buat salah kat aku, tak perlu minta maaf pada aku. Lagipun deme sendiri, bukan tak pandai membaca. Larangan tu dah terang-terang terpacak kat situ. Sejak azali. Ko pun, dah tau salah, jangan buat dah lepas ni. Kalau nampak sesape buang sampah kat situ, tegur. Sama-sama cegah, ko cegah diri ko, ko tolong cegah orang lain jugak. Faham??
Joyah: Baik...

Babak 2:


Joyah: Eh..deme buang sampah kat situ la...alamak...ehem2..macam mana ni....
Deme B: (Tersenyum)
Joyah: Dari mana?
Deme B: Oh..kumpul barang-barang kitar semula tadi.
Joyah: Err..dengan Deme A...?
Deme B: (Senyum lagi) A'ah..
Joyah: Tak takut ke buang..erkk..letak..emm..kumpul barang-barang kitar semula tu kat situ? Kan ada larangan supaya jangan buang sampah kat situ.. Tak manis la, kan...
Deme B: Alaa..takde apa-apa pun. (Senyum)
Joyah:........

Babak 3:

Joyah: Lalalalala...
Deme A: Hoi! Ko sape hah, pandai-pandai nak tegur kami hah???
Joyah: Erk....ah, sudah (dalam hati)
Deme A: Ko cakap tak manis kami letak barang-barang kitar semula kami kat situ, yang ko pernah tuang sisa kimia kat situ tu, hape kes??? Ko kalau nak tegur, kenapa tak cakap pada aku je, hah? Yang pegi cakap kat dia tu nape? Hah?
Joyah: Baik. Tu la dulu, saya pernah kata tak layak tegur deme. Tapi..hmm...macam ni la, saya minta maaf kat dia. huhu..
Deme A: Ko, kalau nak cakap apa-apa, cakap kat aku. Jangan nak cakap kt dia!! Faham???!!
Joyah: Errr..huu...baik..

Babak 4:

Joyah: Huhuhuhuhu...sreettt..(selesema sebab mandi hujan)
Tiba-tiba alam maya diterangi warna-warni yang indah diiringi bunyi meriah

Joyah: Oh, tahun baru dah..hmm. Baik, pengajaran tahun lepas, buat baik berpada-pada, buat jahat jangan ditebeng buat walau sekali pun!!! Azam tahun baru, buat baik berpada-pada, buat jahat jangan ditebeng buat walau sekali pun!!!! Saya nak jadi budak baik! Yang mampu menghalang diri sendiri sebelum menghalang orang lain!

--Tamat--


p/s: Tuhan, bantu saya untuk saya jadi hambaMu yang lebih baik...bantu saya, Ya Allah...

No comments:

Post a Comment