Saturday, 31 December 2011

Zel Firdhaus Hadauan punya kerja....dah tamat!!



09 Jun 2011-31 Disember 2011

Begitu kenangan ini tercipta.
dan disini Liputan 3, liputan yang terakhir...



Tahniah 'Atiq 'Atiqah!! 



p/s: ingat nak kongsi suka-duka perjalanan penuh warna di post terhangat abg Zel ni, siar komen-komen yg terbaik ke, tp x sempat..huhu..okbai!

Larangan Yang Tak Diendahkan.

Babak 1

Jopek: Ish..berbulu mata aku tengok hari-hari deme duk mengulang buang sampah kat situ!!!
Joyah: Erk...deme? Kau pernah nampak ke deme buang tu weh?
Jopek: Huh..apa tak nya. Ini dah memang jalan kita setiap hari. Tempat aku cari rezeki aku kot. Tapi deme duk datang mencemarkan alam. Panas..panas.
Joyah: Oh..aku ingat aku je yang pernah nampak. Haa, kau tegurlah. Cakap jangan buang sampah kat sini. Tapi kan, deme buang sampah yang kecil-kecil je. Yang boleh dikitar semula. Bawa faedah untuk alam sekitar juga tu, kan...
Jopek: Oo..ko nampak jugak? Kecil tak kecil, kitar semula tak kitar semula, bukan disitu tempatnya. Banyak lagi tempat lain. Hmm..dah berbuih tegur. Bukan aku je, tu Joab pun ada tegur. Dah banyak kali jugak la. Ko pun, kalau nampak, tegur tau.
Joyah: Err...tapi...aku ni...pernah jugak tegur dia...tapi...
Jopek: Apa nya?
Joyah: Aku...aku ni...
Jopek: Apa...apa..?
(..dan berlarutan aku ni, apenya sampai 10 min!)
Jopek: Hoih! Apanya ko ni?
Joyah: Aku bukannya baik sangat! Mungkin ko tak pernah nampak, tapi aku pernah jugak buang sampah dekat sini dulu-dulu. Dah la sampah jenis yang tak mesra alam punya, kira lagi teruk aku daripada deme la..tak kan la aku nak tegur deme. Lagipun, salah sorang dari deme tu tau aku buang sisa-sisa kimia kt situ! Oooops...haa, kan.. Dah terbabas tu kan..huhu..Pek, aku mintak maaf kat ko..

Jopek: (terdiam seketika) Yah...salah yang lama, jangan diungkit. ko tak buat salah kat aku, tak perlu minta maaf pada aku. Lagipun deme sendiri, bukan tak pandai membaca. Larangan tu dah terang-terang terpacak kat situ. Sejak azali. Ko pun, dah tau salah, jangan buat dah lepas ni. Kalau nampak sesape buang sampah kat situ, tegur. Sama-sama cegah, ko cegah diri ko, ko tolong cegah orang lain jugak. Faham??
Joyah: Baik...

Babak 2:


Joyah: Eh..deme buang sampah kat situ la...alamak...ehem2..macam mana ni....
Deme B: (Tersenyum)
Joyah: Dari mana?
Deme B: Oh..kumpul barang-barang kitar semula tadi.
Joyah: Err..dengan Deme A...?
Deme B: (Senyum lagi) A'ah..
Joyah: Tak takut ke buang..erkk..letak..emm..kumpul barang-barang kitar semula tu kat situ? Kan ada larangan supaya jangan buang sampah kat situ.. Tak manis la, kan...
Deme B: Alaa..takde apa-apa pun. (Senyum)
Joyah:........

Babak 3:

Joyah: Lalalalala...
Deme A: Hoi! Ko sape hah, pandai-pandai nak tegur kami hah???
Joyah: Erk....ah, sudah (dalam hati)
Deme A: Ko cakap tak manis kami letak barang-barang kitar semula kami kat situ, yang ko pernah tuang sisa kimia kat situ tu, hape kes??? Ko kalau nak tegur, kenapa tak cakap pada aku je, hah? Yang pegi cakap kat dia tu nape? Hah?
Joyah: Baik. Tu la dulu, saya pernah kata tak layak tegur deme. Tapi..hmm...macam ni la, saya minta maaf kat dia. huhu..
Deme A: Ko, kalau nak cakap apa-apa, cakap kat aku. Jangan nak cakap kt dia!! Faham???!!
Joyah: Errr..huu...baik..

Babak 4:

Joyah: Huhuhuhuhu...sreettt..(selesema sebab mandi hujan)
Tiba-tiba alam maya diterangi warna-warni yang indah diiringi bunyi meriah

Joyah: Oh, tahun baru dah..hmm. Baik, pengajaran tahun lepas, buat baik berpada-pada, buat jahat jangan ditebeng buat walau sekali pun!!! Azam tahun baru, buat baik berpada-pada, buat jahat jangan ditebeng buat walau sekali pun!!!! Saya nak jadi budak baik! Yang mampu menghalang diri sendiri sebelum menghalang orang lain!

--Tamat--


p/s: Tuhan, bantu saya untuk saya jadi hambaMu yang lebih baik...bantu saya, Ya Allah...

Tuesday, 20 December 2011

Badai Cinta?

Assalamualaikum wbt


Hati tertanya-tanya. Belum pun satu soalan berjaya dijawab, diasak lagi dengan soalan-soalan seterusnya. Terasa lemas, sukar sekali bernafas dalam arus soalan yang bertubi-tubi. Lantas, soalan yang seibarat aliran arus jeram itu menolak-nolak saya, hanyut bersama arus.

Ini badai. Hati mencuba jawab satu soalan. Badai cinta. Jawapan itu disokong. Badai itu apa? Ribut!! Ya, ribut sekali. Bermula dari suatu petang yang damai, tiada petanda apa-apa, angin itu mula bertiup. Berskala aman, sepoi-sepoi bahasa. Saya senyum sahaja dengan sapaan angin pertama. Tapi.....

Angin itu tidak menunggu lama untuk serangan badainya. Ribut serta-merta hanya beberapa minit sesudah sapaan angin pertama. Nyaman yang dinikmati barang seketika bertukar resah, gundah, lemas, lemah!!Sedari tujahan angin itu, tiada lagi sunyi! Terpaan dari pelbagai arah! Selama berjam-jam, berlarutan berhari-hari..hingga kini mencecah minggu! Oh...badai cinta?

Aduss...saya tidak seteguh karang. Walaupun saya cuba tampil seperti teguhnya karang. Badai itu melanda hati, dan hati itu tersimpan didalam. Yang tersimpan itu, tidak terlihat di alam nyata. Yang tidak terlihat itu tidak diambil kira oleh mereka. Bila tidak diambil kira......

Eh..bukankah bersoal tentang cinta..? Bukankah cinta itu manis? Biarpun badai, ia cinta, bukan? Lalu....? Nah..soalan-soalan..siapa mahu menjawab? Hati ini, sebelah yang menyoal, maka yang sebelah lagi dituntut menjawab..bilamana hati sama hati tidak mahu mengalah, otak dikerah turut serta...semua berakar dari badai cinta...tahu apa otak kata? "Dah..buat kerja lain..sikit je hal tu eh..jgn duk pikir!!!"



dirapek oleh saya...di suatu petang yang tenang tidak hujan...=)

Saturday, 17 December 2011

Post terhangat Zel Firdhaus Hadauan nk berakhir dah?!

  ingat lagi Zel? Post dia di fb? sana..sana...


Post tersebut dah menghampiri tarikh tamatnya. Abang Zel memang dah janji nk bagi hadiah tu..hehehe...adik-adik yang rajin tinggalkan komen ni (sampai 8k dh komen..), macam-macam ragam juga..lawak pun ada, ilmiah pun ada..mengarut-ngarut pun ada...dakwah dan peringatan yang baik-baik pun ade...sweet! dan lagi, dapat berkenal-kenalan melalui kenakal-nakalan kalian, kan...grrrr....



ya..itu dia..23:59 31-12-2011...nantikan liputan terakhir kisah ini!! ^_^
Mari kita lihat siapa yang kena!

Hitam itu Manis!

Assalamualaikum wbt!

Awak! Percayalah, hitam itu manis..hehe..
Macam kek coklat yang saya dan kakak-kakak tadi makan kat majlis sambut menantu Kak Shah Aznie di Muar sana nu...

Hmm...lagu rap yang saya dengar dalam perjalanan menarik ke Muar awal pagi tadi. Lagu yang cukup untuk buat saya tersenyum semasa mendengarnya. "...yang hitam manis, pandang tak jemu"...Hitam Manis-Filsuf

..dan lagu ini buat saya rindu pada mereka..yang hitam-hitam tu..haha...adik-beradik saya suka sangat menyakat antara satu sama lain. Along, Abja, Adik...yang bertiga ni selalu lah menjadi subjek!! Hmmm..dan sejak bulan April hari tu, seorang ahli lagi bertambah...Alisha!!

Lagu rap budak hitam versi kami:

9 budak itam, sorang pakai safi balqis, jadilah 8!! (Along dah makin cerah sekarang..lalala)
8 budak itam, lahir lagi sorang, jadilah 9!! (heee..Alisha, baby syomel~)
9 budak itam, sorang nk kawen ng budak itam, jadilah 10!! (awek Abja, hitam manis..)
10 budak itam, sorang nangis sebab slalu kena usik itam, jadilah 9!! (Adik...selalu jadi mangsa buli Abja..)
 (err...angka-angka tu pakai bubuh je..sesedap mulut sesape yang nyanyi utk meyakat tu..haha)

Adess..macam-macam hal, telatah dan kerenah..usik-mengusik yang tak pernah surut dalam keluarga kami. Puas mengusik, dipujuk pula yang mana-mana merajuk tu. Biasanya si kecik Syafikah (adik) tu je pun yang merajuk..yang lain-lain buat tak reti je dah..layaan~~^_^

Sungguh, saya rindukan kalian..semoga kita dipanjangkan umur untuk diketemukan lagi ye, adik-adik ku sayang!!...oh, Along di Johor sekarang..lalalala...esok ke Pontian la saya, Insya Allah..


p/s: saya takde la cerah mane..tp kategori selamat drp kena buli tu...wawawawa..=P

Thursday, 15 December 2011

Menyuruh yang Baik, Melarang yang Buruk....

Assalamualaikum  wbt.

Amal ma'ruf, nahi mungkar....sering sangat dah telinga ni mendengar. Cuma tindakan yang kurang. Separuh-separuh. Tang menyuruh yang baik tu, terasa ada senangnya berbanding melarang yang buruk..errr....

Alkisah..bila Allah bagi peluang, Allah bagi ujian..haa, kamu Naqiah, selalu sangat duk angguk-angguk masa orang-orang menyebut amal ma'ruf nahi mungkar tu....macam faham je tu (walaupun angguk sebab mata berat yang nk terjatuh ke lantai..huhu), nah..ini situasinya, kamu hadapinya...

Melihat sepasang adik ulang kaji pelajaran dalam keadaan yang mencurigakan, mudah sangat disalah faham..yelah, dalam bilik pintunya bertutup rapat, lampu satu sahaja yang pasang, duduk berjarak sesiku antara keduanya...huh...tak syarak nih...antara lelaki dan perempuan yang bukan muhrim, ketiganya ialah syaitan..terngiang-ngiang...huuu...selemah-lemah iman, benci dengan hati...terngiang-ngiang juga...tapi..nak ke jadi lemah....? kata ekstrem..(azizi ali la ni, suh jd ekstrem--melalui bukunya 'Jutawan ekstrem!')

Huh..kali pertama, saya angkat kaki. Kali kedua pun sama...tapi setiap kali balik daripada 'ujian' ini, mengongoi-ngongoi bercerita pada rumet..lalu kali ke-3, semasa mengongoi pada rumet..rumet mengeluarkan hujah. Ala-ala beduk terketuklah saya dengan hujah beliau. Maka dengan pantas pula saya menaip bait-bait kata untuk si 'abang' (sebab ada no fon abang je.-_-)..sampai dua muka nasihat saya taip..ekstrem!!..hmmm...tiada balasan..takpe..dia dah terima jugak akhirnya kan...rumet pun kata "dia paham dah tu...."..hmmm....

“Sesungguhnya apabila aku menasihati kamu, bukanlah bererti aku yang terbaik dalam kalangan kamu, bukan juga yang paling soleh dalam kalangan kamu, kerana aku juga pernah melampaui batas untuk diri sendiri.

Seandainya seseorang itu hanya dapat menyampaikan dakwah apabila dia sempurna, nescaya tidak akan ada pendakwah. Maka akan menjadi sedikitlah orang yang memberi peringatan.”-Hassan Al Basri
 
 
Semoga kamu mendapat kebaikan daripada teguran kakakmu ini, adik-adikku..sesungguhnya, kerana manusia, aku sayang padamu....

p/s: Entri dedikasi untuk Hazrin Hasim, cik rumet~

Sunday, 4 December 2011

Saya Tak Layak....ke Layak?

 
"Anda Boleh dan Berhak Untuk Memperolehi Apa Sahaja Yang Anda Angan-Angankan!!!"

Sekian, terima kasih. (Errr....hehe..)

Friday, 2 December 2011

Metafora Padi, Sawah dan Lalang

Assalamualaikum wbt.

Dalam lincah ligat jari jemari mengodak-godak laptop untuk mencari artikel-artikel yang ingin dibaca, saya terpaku di laman itu...

"Andai diibaratkan hubungan seperti sawah, maka cinta adalah padi dan nafsu adalah lalang. Saat meyemai benih padi di sawah, lalang pun silu-silu menghulur pucuk..
bagi yang mengenal yang mana padi, yang mana lalang..
  maka bersegeralah dia memangkas lalang-lalang itu dari tumbuh di sawahnya. 
namun, bagi yang keliru lalang itulah padi, digembur-gembur pula agar segar lalang, 
lalu terhapuslah padi dr sawahnya hari demi hari...
Tika tiba masa menuai, siapa yang beroleh berita gembira, siapa yang kecewa...?
 
 
dipetik dan diolah dari: sana~


p/s: metafora itu indah...

Thursday, 24 November 2011

Sesungguhnya......

 
 
“Sesungguhnya apabila aku menasihati kamu, bukanlah bererti aku yang terbaik dalam kalangan kamu, bukan juga yang paling soleh dalam kalangan kamu, kerana aku juga pernah melampaui batas untuk diri sendiri.

Seandainya seseorang itu hanya dapat menyampaikan dakwah apabila dia sempurna, nescaya tidak akan ada pendakwah. Maka akan menjadi sedikitlah orang yang memberi peringatan.”-Hassan Al Basri
 
 

Wednesday, 23 November 2011

The heart is that egg?

"If an eggs has been broken, means, all the things inside will be burst out right, after that, the shell will be empty....suddenly,somebody wants to refill the shell back, but it's only hurts himself since the broken shell area kind of sharp; the more he tried, the more broken the shell will be, the more wounds will be on his finger right?"

kata-kata Ika yang saya like sangat-sangat..heee..tapi, kalau saya la, maybe a glass jar is better than egg...kot la kan...takde palk nk bg tafsiran apa-apa..ermm..mane ntah dia dapat ilham ayat ni nih..heee..(^_^)

Kepada sesiapa yang sudi mendengar (baca, I mean): Mai sini, saya nak berkisah...




Minggu 1: Nani (bukan nme sebenar) dalam masalah besar dalam fasa cintanya dengan Rizz. Suasana tegang. Kenangan cinta yang dirakam hampir setahun itu terasa dusta, tidak membantu apa-apa. Nani-Rizz tiba di persimpangan, mereka tak lagi sehaluan (bayangkan lagu Alyah-tak mungkin kerana sayang melatari bacaan anda kt sini ye..) Lalu hari terakhir dari minggu itu, Rizz menuturkan lafaz putus...yang tidak berbunyi apa-apa. Hanya diam yang panjang. Walau puas Nani menjejak, Rizz kekal diam. Lalu, the egg is broken....in other words, patah la hati Nani.. Terhamburlah tangisan mengongoi-ngongoi... Terbejat la segala tugas dek terasa patah segalanya, hati, kaki, tangannya....hmmm...all the thing inside will be burst out...


Minggu 2: Mata Nani bengkak-bengkak. Wajah kusam, kusut masai. Bahana patah hati. Namun, masa itu telah tamat, masa 3 hari yang diluluskan untuk patah hati (dari nasihat seorang sahabat baiknya). Nani sedar dia harus bangkit. Esak tangisnya satu pembaziran. Ah, sudahlah! Aku boleh aje hidup tanpa kaulah!! Kata-kata yang dipalsukan, demi menagih tenaga untuk bangkit semula. Lalu, Nani kembali ke dunia nyata...tapi....the shell is empty....buat kerja...buat "kerja"...buat kerja...buat "kerja".....the heart is empty....


Minggu 3: Sedang ralit dengan "kerja"nya, (stalking si Rizz di fb...huu), ada orang tegur kat chat. Hmm...Nani layankan aje.. Katalah Amri namanya. Amri ni, tanya macam-macam. Buat ape tu? =), dh makan ke..=D, sihat hari ni ^_^, bla bla bla....Dalam hati Nani, indahnya kalau Rizz yang tanya ni. Mesti aku jawab sungguh-sungguh. Ada =),=P,^_^, macam lagi lagi sumer....hmmm... Oh, itu fantasi..yang realiti ni, Nani balas juga, kawan-kawan kan..tak balas nati sombong pula dikatanya. Tapi Amri ni tanya, kenapalah soalan-soalan camtu je semua..ala ala prihatin...? ..somebody wants to refill the shell back....


Minggu 4: Rizz...Rizz..rintih hati Nani dalam diam. Nak dizahirkan tak boleh, kawan tengok nanti kena ceramah. Dari fb Rizz, tau la Rizz sihat..Rizz happy...Huu...toin...Amri tegur lagi kat fb...huhu..semua soalan macam yang Rizz selalu tanya dulu..huhu.Sekali, Nani mesra lagi...dua kali, Nani dah senyum kambing...tiga kali, Nani senyum sumbing..dah lebih 5 kali...eeiii...menyampah la... Ah! Sibuklah dia ni..aku tunggu mesej orang lain, mesej kau pulak menderu-deru.. Ah!! Malas nak layan...the broken shell is sharp..hurting that somebody...


Minggu 5:....................the more he tried, the more broken the shell will be, the more wounds will be on his finger right?....


Hee...sekian kisah hari ini....^_^


p/s: Fairuz, boleh macam ni?

Saturday, 19 November 2011

Asing

Aku lihat kau senyum,
Aku nampak kau ceria,
Aku rasa kau bahagia.
Walaupun hanya dari jauh.

Mahu sekali aku turut senyum,
Mahu sekali aku turut serta bertelagah,
Mahu sekali aku turut tertawa tanpa gundah,
Seperti waktu-waktu terdahulu.

Namun kini,
Segalanya asing.



:: Buat sahabat yang makin jauh::











"Cinta.....tak memutuskan hubungan..
tapi cukup untuk merenggangkan persahabatan..."

Monday, 24 October 2011

Ku Tinggalkan Istana.....

Tekad. Nekad. Persalinan jingga kini bertukar tangan. Ku atur langkah lambat-lambat melewati gerbang masuk istana. Ayahanda tiada daya menghalang. Kanda Adam tidak menghalang? Kanda sulung itulah yang terlebih dahulu meninggalkan istana. Kerana itu istana ini lebih-lebih terasa hambar.

Tabir minda melayar kembali saat-saat indah : saat bermain, saat berperang, saat menang, saat kalah. Terhimpun tiada juzuk malah tajuk. Masih terasa segar, perang di bulan Ramadhan itu, kami menangani 40 kuasa-kuasa besar. Tuan Tanah dan ahli-ahlinya, tuan tempat istana Ayahanda bertapak. Ya, istana Ayahanda istana muda. Tapaknya belum kukuh utuh. Lantas perang ini demi memenangi mereka. Dan, kami menang. Errr...mungkin mereka juga menang. Win-Win situasion~

Puteri Perang mahu mengikut jejak. Sedang asalnya, dia juga yang mulakan tindak meninggalkan istana. Puteri Perang kini makin matang, mahu membuka empayar sendiri. Dengan sopan mengundur diri dari istana Ayahanda walaupun ditahan-tahan oleh Tuan Bendahara. Yang kecil molek itu jangan dipandang sebelah mata, kerana jiwa sikecil itu berganda-ganda besarnya dari saiz fizikalnya....

Kesudahannya, kami tinggalkan istana...cuma sesekali dipanggil, kami datang juga..menziarah~

hehe...

Pelamin Anganku Musnah (?)



Kikikiki....

Tajuk ekstrim!!! Err..sekalian pembaca, Assalamualaikum wbt (^_^)v

Datang juga saya ke sini lagi..heee....
Dan, datang-datang je tajuk ekstrim, hape kes?? Wee...


Dapat kad undangan kahwin dr bekas kekasih...haha...saya tenang saja, get over him years ago already...tapi yang lawaknya bila kawan-kawan (?) bagi sms konon nak pujuk saya...ampess..dalam sms-nya, "Chik, **** nk nikoh dh 20 aibulan 11 ni...hahaha...jgn nangis deh..=P"....gila terpujukla saya dengan sms tu agaknya....? heee....nakal kamu...cet podah..piat telinga mau?? haha...

Apa-apa pun, buat abg askar Mohd Firdaus Mustafa dan pasangan Leen (cik adik askar juge) : Selamat pengantin baru (in advance), semoga rumah tangga kalian diberkati hingga ke syurga...i am happy for both of you...=)


p/s: kalaupun ikatan hati terputus, ikatan keluarga itu tetap utuh....

Wednesday, 12 October 2011

Kali Pertama: Si Bujang pancit~

Assalamualaikum wbt..

Hahahaha.....gelak dulu. Kisah ini tragik, tapi lucu juga. Si Bujang, si BJG itu, pancit, itu dugaan juga pengalaman. Patah kaki bila si bujang seorang (?) itu tidak sihat segar. Nasib baik pancitnya sesudah Hazrin dan Wani saya angkut siap-siap untuk urusan mereka. Alhamdulillah. Jadi, usaha menyelamat?

Awalnya, tayar itu saya kira kempis, kurang angin. Diusahakan meminjam pam dari sahabat-sahabat. Sampaikan abang-abang (atau pak cik2) di Library FKE saya terjah demi mencari pam. Hasilnya, Farid yang demam itu bawakan saya pam. Dah Shah dan Lah masing-masing jawab tiada pamnya....huuuu

Petang, selepas waktu pejabat. Saya, Hazrin, Sara dan Siti sama-sama menjenguk si bujang yang semakin tenat. Dicuba pam, tayarnya naik sedikit. Harap sempat sampai ke bengkel Taman U, harapannya lah... Namun, dari P06 IVAT, ke simpang WCC....200meter. Pancit habis. Hahahahaha....baik. Ceritanya disana...=)...thanks Sara: bila-tayar-pancit.


Terima kasih Siti, Hazrin, Sara....you are wondergilrs! hehe..apa yang penting, kerjasama!!!

Saya, Sahabat Saya dan Lelaki itu.....



Kalau hanya melibatkan saya dan sahabat saya, mungkin kurang terluka. Kalau hanya melibatkan saya dan lelaki itu, mungkin kurang parah. Namun takdir membawa saya bertemu dengan lelaki itu, takdir juga menjalin hati saya dan sahabat. Ada hikmah, kalau tidak, tak mungkin kami dipertemukan. Cuma sebelum hikmah terbuka hijab, kami harus gagah berdepan dengan pahit dan getir yang melanda kini.
Berpunca daripada seorang lelaki itu, saya, tertipu perasaan. Sahabat saya, tertipu wang!! Aduh...luka dan parah. Malu dan resah. Saya di tengah-tengah, yang memulakan urusan sahabat dengan lelaki itu. Bermula daripada sembang-sembang saya bersama sahabat yang mahu beli kereta terpakai, disambung dengan bicara saya dengan lelaki itu, sekadar berbasa-basi tentang hasrat si sahabat...lalu si lelaki menawarkan khidmat. Saya jambatan urusan, tapi cuma setengah jalan. Bilamana nombor telefon sahabat sudah pada si lelaki, urursan mereka tidak lagi melalui saya....
Cemburu? Bukan itu isunya...cuma saya tidak tahu. Lelaki itu penipu. Sahabat saya tertipu. Saya lebih dulu tertipu. "Awak, walaupun kita macam ni sekarang, saya harap urusan kereta antara awak dengan sahabat saya berjalan lancar," kata saya, bila tahu antara kami tidak mungkin bersatu, waalupun waktu itu usia perkenalan belum sampai dua bulan. "Ya, saya tahu tu. Saya profesional bila kerja. Saya tak campur urusan peribadi," Profesional tipu. Kasihan sahabat saya. 

Salah siapa? Jangan cari salah siapa. Menuding jari sesama sendiri bukan penyelesaian. Wang sahabat bukan sedikit yang ditipu lelaki itu. Biar jari dituding, wang itu tidak senang-senang kembali. Ya Allah...bukan saya mengalaminya, sahabat saya. Tetapi tempiasnya saya rasa! Tempiaskah? Rasa bagai dijirus-jirus ni..bertimpa-timpa. Cuma, bidalan berkata, berat mata memandang, berat lagi bahu yang memikul....sahabat saya.....Ya Allah, luaskan hati dan mindanya. Kasihan dia. Tertekan dia. Saya terasa tiada daya membantunya. Pendapatan belum juta-juta. Sekadar temankan sahabat ke balai polis, temankan sahabat melampias tangis...sekadar itu....bermakna apakah kalau dibanding kerugian sahabat? Ya Allah...bantu kami..

Saya buntu. Sungguh.



p/s: saya,lelaki YANG itu,sahabat....kisah cinta segi tiga bukan untuk dicerita disini....=)

Monday, 10 October 2011

Maaf, aku terlupa...


Bumi UTM dilimpahi hujan lagi pagi ini. Lebat. Dalam hati, aku risaukan Hondaku yang kini tidak lagi berdiam di bawah bumbung. 'Basah kuyup lagi Hondaku dimandikan hujan,' hati menggumam. 

Yong sedang bersiap, aku juga bersiap. Sebaik sahaja hujan reda, Yong minta aku hantarkan dia ke kedai buku UTM, kini di Cengal. Mahu mencari buku Engineering Ethics katanya. 

Sebagai pengamal petua warna seperti dianjurkan Dr Fadzliah Kamsah, aku sarung baju T labuh warna ungu kerana hari ini hari Selasa. Laman sosial Facebook aku jenguk seketika tatkala aku rasakan sudah siap berdandan ala kadar seperti selalunya. Sekadar mengisi masa sementara menunggu jurnal-jurnal untukku telaah nanti itu siap dicetak dari printerku.

Hujan reda jua. Aku jeling jam pada telefon bimbit, 9.30 pagi. "Jom." Cukup sekadar itu, Yong mudah mengerti. Aku atur langkah ke parkir. BJG kudatangi dengan kain kering dari bilik. 'Sian kamu ye...basah lagi..olololo,' sempat bermanja-manja dengan BJG sebelum Yong sampai disebelah, mengelek 'helmet' biru.

Kleleleleng...mesej masuk di telefon bimbit. "Ko kt mane?" awek aku.
"kt k9.." balas acuh tak acuh.
"Oo..bleh anta aq tak nti?" Erkk....alamak...macam mana boleh lupa ni....
"Erkk..kul bape eh? Aku nk g jalan-jalan ng Hazrin dulu ni"..macam ni boleh?
"Dalam 5 ke 10 min lagi"...ah, sudah....

Yong di sebelah aku pandang dengan tenang. "Kita g KTC, nk g ATM jap, pastu bru g Cengal. Aku rasa kedai U pindah kat situ aritu..." usul Yong sejak dari bilik tadi lagi. Baik..baik...heee

BJG ditunggangi. Banyak destinasi, diiringi dengan banyak mesej di telefon juga. Kemuncak, dia called. 
"Ko kat mane, aku dah lambat ni..bla bla bla.." haha..
"Hazrin, aku tinggal ko dekat Meranti sana, aku g amik Wani jap eh.." ..dan Yong kena tinggal di tepi jalan itu...

Aku sampai bila kakinya sudah diatur songsang. "Nak g mane ni?" wajah comel di depan mataku merah. Tiada senyum. Adess..."Nak balik bilik lah. Aku dah lambat ni. Dah la tak tau kelas kat mane..bla bla bla.." tadah telinga. "Tak nak gi tengok?" pujuk. Suara si comel bukan nada biasa dah tu. Mata berkaca-kaca. Kali pertama ni. Aih..."Yelah..jom la g tengok jap," terpujuk dalm terpaksa, sambil fail disorong masuk dalam raga BJG. Ok...

Aku bawa dia betul-betul depan N28, sampai ke atas bukit sana walaupun disitu kawasan larangan kenderaan pelajar. "Aku tunggu," ucapku apabila dia capai fail dan mahu bergerak, setelah kuingatkan supaya buka helmet. Heee...aku sekadar menghantar dia ke lif dengan sorotan mata, dengan senyum sumbing di bibir.. 'Ada ke bukunye si Hazrin ni..'gumam hati, bila teringatkan dia yang kutinggalkan di tepi jalan tadi..huu

Seketika selepas itu, dia menghampiriku. Waktu itu aku sedang mengayat dengan seorang kawan lama. Cik Farah Fathiah~ "Takpe lah ye, nanti kita jumpa lagi. Saya ada kelas sebenarnya ni," Fathiah minta diri dengan sopan. Baik, tumpuan kearahnya. Dia senyum. Ok....? Hape kes?

"Q, kelas pukul 11..bukan pukul 10.." sengal..eeii..haha..
"Haha..ok, pastu ko nk balik ke stay sini?"
"Aku stay sini je la.."..Selesai. Disangka lewat, terawal sejam...erkk..50 minit la...
Haha....kesian dah tadi, terasa bersalah dah tadi..kini aku tarik nafas lega. Dia tidak terlewat ke kelasnya! 

Yong Azrin? Aku dail nombor Yong. Berkali-kali tapi tiada jawapan. Mesej masuk, daripada kesayangan yang lagi seorang, ajak makan tengahari. Aku minta sedikit masa, lalu dia balas.."Orait, tapi jangan sampai terlupakan saya disini dah la.." Adess..kena lagi..semua gara-gara penyakit lupa semalam, yang hari ini belum sembuh..



p/s: macam sudah tiba masa untuk saya tukar Honda bertayar dua tu jadi bertayar empat agaknya kan...heee

Sunday, 9 October 2011

Selamat Hari Lahir Kalian~

10 Oktober! Tarikh lahir Along dan kembarnya Abja...hmm...selang masa kelahiran antara kembar ni ada la dalam 6 tahun gitu kot...erkk..?? =P

Baik, di kesempatan ini, saya ingin mengucapkan Selamat Hari Lahir kepada kedua-dua mereka, cik kakak dan encik adik saya, dengan doa (seperti dlm SMS tengah malam td): Semoga diberkati usia yang berlalu, semoga dirahmati usia yang mendatang !! Heeee....







p/s: juga buat ayh seorang sahabat..hehe...slmt hr lahir pak cik wan~

Thursday, 6 October 2011

Masalah dan Komunikasi



Senyap. Hampir sebulan. Kalaupun berbicara, sekadar sepatah dua kata. Tiada gurau senda seperti sebelumnya. Tiada usik manja seperti kebiasaanya. Hati syak, ini yang saya tidak mahu. Mujur penyakit bulan ini bukan jenis yang membuat saya emosi. hehe...Rasional dikumpul, lalu saya mulakan bicara. Alhamdulillah, ada kerjasama. Tak sampai 10 keping sms pun, masalah selesai! Ini yang saya mahu.

google..hehe


Bila ada sesuatu menganggu antara dua pihak, diam bukan penyelesaian. Diam hanya memberi ruang kulat-kulat pra-sangka bercambah seperti cendawan tumbuh selepas hujan. Hati..kalau lapang, baguslah. Tidaklah tertutup terus dengan kulat-kulat pra-sangka yang buruk lagi busuk. Ada ruang untuk rasional menyelit. Cuba hati tidak lapang, hati sempit. Mulalah masalah yang kecil tersuntik agen penggemuk! Ah, sudah.....
google juge....=)


Jadi, nasihat untuk diri sendiri, selebihnya untuk dikongsi di sini, berkomunikasilah tentang masalah anda! Selesaikan dengan hemah dan hikmah. Bagaimana hemah? Jaga tutur kata, jaga nada. Perkataan biar yang baik-baik. Yang kulat-kulat tadi, sembunyikan. Bagaimana hikmah? Beri ruang dia meluah rasa. Dengar dan setia. Empati, letak diri sendiri di tempatnya. Bersepakat dalam penyelesaian dan lapangkan hati, redha. Ayuh, jalani hari-hari mendatang dengan indah!~



p/s: Kau sahabat selamanya...sebagai manusia aku sayang padamu...=)

Wednesday, 5 October 2011

Hari Konvokesyen : Sebelum-Semasa-Selepas~

Assalamualaikum!

Ini kisah lapuk! Berzaman dah! Boleh masuk arkib pun..haha..kisah 23-24-25 September 2011,sekitar sebelum-semasa-selepas majlis konvokesyen saya~

Hari Jumaat, keluarga dari Bukit Besi bertolak sebelah pagi, terus menuju Pontian..umah pakcik. Konvoi 3 bijik kete..aaa...haha...Keluarga dari Kuala Lumpur bertolak 8.30 malam, mai UTM dulu...hehe...Along yang dr KL tu, ditemani 'kembar'nya...adik lelaki kedua saya..Ab.Ja!! Tetiba je makhluk dr UiTM Jengka tu bleh melepak ngan Along sejak dari hari Selasa sebelum tu lagi..heee...ada hikmah, ada hikmah! Apa? Bleh jadi tukang masak Along, tukang baiki ampaian Along, tukang berbual-bergaduh-teman makan Along, dan yang paling penting....driver Along~

Ab.Ja drive dr KL, Along jadi GPS...yang kalut...haha.. Orang keliling dah cakap dah, senang jek nak datang UTM dr KL tu...haha..ini perjalanan rahsia, lebih-lebih lagi dari keluarga yang baru berkumpul kt Pontian sana. Kenapa? Heee...sebab Along datang dengan kereta barunya, yang masa tu baru berumur 1 hari setengah! Nak bagi supppprissssee gitu kt deme-deme...tapi...di tengah-tengah perjalanan:

"Elo, ade mane? Mai nge kete ke?" suara Ayah..call ab.ja...hee...ok, xleh tipu..dah la berjalan jauh ni..hmm...
"Hmmm..ho, nge kete..tengoh jalan dh.." lebih-lebih kurang la jawapan daripada mereka...

Sampai UTM pepagi buta, pak gad tahan..."Budak sekolah mana datang sini bwk kete ni...ntah ada lesen ke idak ni...." Mungkin macam ni kot monolog dalaman pak gad yang tengok dua budak kurus keding dalam Myvi kelabu tu tak..? haha...=P. I come for the rescue..rempit dari kolej, pegi pak gad, selamatkan kanak-kanak riang itu.."Ini kakak saya, ini adik saya. Saya nak parking motor kt sini ni encik, kami nak gerak ke Pontian ni, boleh?" manis-manis gitu muka ini..walaupun hakikatnya baru bangun tido..huaaaa
"ye ye, boleh. tapi esok datang pukul berapa ni?" Pak gad buat suara skema.
"saya konvo esok, sesi petang, dalam kul 10 gtu saya datang la" ...dan pak gad senyum rasmi...wallah!   Orait! Stereng Myvi baru itu saya yang punya!! (Staff only kan~)

Pagi esoknya.....berat mata ni..termenangis jugak ni semalam (terkilan ng budak tu sorang..huhu). Tapi stat je azan Subuh, tak dak can tido ngan aman damai dah....haaa...sepuak g jenguk kete Along, sepuak g kosek saya tido...sepuak duk memborak-borak dalam bahasa pasar yang diberi perisa Terengganu...sepuak lagi lepakss~ Aaaa..pagi lagi ni..huhu...tapi saya senyum..ini keluarga saya...buah hati pengarang jantung, dulu kini dan selamanya...apalagi..join!!

10 pagi..siap nk ke UTM. Saya, Ma dan Ayah sahaja....yang lain-lain rombongan kedua..11 gtu sampai UTM, melencong ke JJ, beli kasut! haha...punya tak dak jiwa nk konvo tu..kasut pun nak Ma push dulu, baru nak beli..kalo tak baham pinjam Cik Su punye je..hee..setel~

Masuk UTM 11.30, (amik moto kt pak gad) terus kalut. Masa sumer cam berlari-lari la plak. Haha...and I AM DELIGHTED!!! Dua sahabat saya datang dari KL untuk meraikan saya konvo!! Aaaa....gilerrr..terharu..tp mana mau cakap maa...=P..jumpa mereka kat Dataran Agora, terus heret dyorg gi masjid, solat n siapkan saya. Masa tu kawan-kawan sekelas yang konvo sesama saya pandang acuh tak acuh je dah..haha...

Ting tong ting tong...masuk dewan...lepak..terasing...mesej-mesej ngan Ma (Ma duk seat atas dlm dewan..hehe) mesej ngan budak tu jugak sket2...boring-boring...tepuk-tepuk...orang kiri kanan depan belakang bukan kawan-kawan sembang lebat-lebat....hmmm..tu la..time blaja dulu main banyak sangat..kan terasing tu....dalam duduk ni, terasa macam, malunya famili datang rai meriah-meriah..tapi saya cuma..cuma...heee...dah dah, kuar dewan dah! Menghingar beberapa saat dengan ahli kelas, chow...family first~ ...dan waktu itu, dua sahabat karib-sengal-baikbudi-sporting-indah-sayangsaya itulah yang bersama-sama keluarga saya yang ramai itu..haha...Thank you awoks!!..sampai je dalam crowd family, "Achik, muker bulat geter masuk dalam tv!" cesss...=_=

"Chik..tahniah" Angah hulur jambangan bunga dengan teddy..pehh..terharu.
"Nah!" Sarah plak...teddy jugak...huuu....time tu, muka kena control..hee..macho-macho...=P
"Doh, mende lagi nye..gambo-gambo.." Ayh Su menghingar...huu...selamat...cool cool...join-join!! Posing time~

Separuh hati gilang gemilang, separuh hati terkilan...hehe..neutral~ Malam itu melenguhkan kaki ahli rombongan (tanpa kwn berdua dr KL tu, sbb balik dah pas Isyak tadi..huhu). Destinasi bukan pilihan, tapi dah tak tau nk dibawa kemana...Giant Pulai? gasak la..Kembar 3 Adik Ikah-Angah Irah-Along Ain enjoy je main gajah-kuda-tah hape tu..Ayh Ngah, saya, Ma, Ayah yang tolong sorak..sambil Adik Yuni..putih mata..nak main, tapi malu..haha...Angah n Ab.ngah dalam mode anniversary, santai je jalan macam jalan tepi pantai, berkepit sambil minum cool blog...Alisha pun Ab.Ja ngan Along yang kendong...Ayh Su sekejap-sekejap mesej-call...suh cari Cik Su ng Faris..dia duk dlm keter, teman Mok yang dh lenguh kaki..hehe...padahal Cik Su dah seronok-seronok ngan birasnya M.Ngah, membelek-belek baju budak-budak dan bapak budak..heee..

Ahad--->Sepatutnya masing-masing balik ke destinasi masing-masing, Bukit Besi, Kuantan, Jengka, KL...tapi...."Gi KL plok kite, nok?" usul Ayh.Ngah tanpa nada...selamba leng je...dah la pakai baju angry bird hijau laaa'' yang dia rembat kat Giant semalm..haha..cool la pok sdare saya sorg ni..weee....yang tak tahan, dapat sokongan penuh! Abg Ngah bleh plak call boss, mitak cuti lagi shari...Plan asal, 11 pagi gerak..hambek..delay giler-gilerrr-gilerrrrr...sebab melencong ke Rengit, gedung kerepek...Azhar Food~ penuh boot kete masing-masing ngan macam-macam juadah..haha

Saat perpisahan..hmm...sekali lagi..muka masing-masing kena main tampal-tampal..macho masing-masing harus dijaga..saya, Ay.Su, Cik Su, Faris tak ikut ke KL..kami warga Johor..huu....perkarangan masjid tempat kami lepaks solat dan lunch itu jadi saksi...hampir 5 petang waktu itu...salam-salam..peluk-peluk..cuit-cuit...cubit-cubit..aihhh....lemah ni..hehe..."Gambo! Gambo!!" suara penyelamat..hehe..posing lagi!! Kali ni dengan kereta..ada la dlm 5 bijik...wira putih 2 bijik, wira SE sebijik, Gen2 sebijik, Myvi baru sebijik...hmmm...jalan baik-baik semua..saya sayang kamu...sungguh....sangat-sangat..=)





p/s: Happening. Lupa sekejap nak emo....haha...walaupun mata selalu menjeling hp, kot la ada 'jemputan'...walaupun akan menolak....tp xde eh nk menolak..xde jemputan pun..okeh?~

Sunday, 18 September 2011

Terima kasih kalian...

Hari-hari yang berlalu itu, 
Terlayar di tabir minda pagi ini,
Membawa rasa terharu,
Membawa rasa rindu...dan sendu,
Betapa aku pernah jatuh dahulu,
Di saat akhir perjalanan,
Terkulai layu dek lemahnya jiwa,
Terbeban dengan pelbagai rasa,
Yang tak sanggup ku luah pada mereka yang ku panggil keluarga,

Namun aku ada mereka,
Yang sudi memapah dan memimpin tangan,
Membantu aku berdiri di atas kaki sendiri,
Meyakinkan aku bahawa kakiku teguh,
Tatkala aku hilang rasa,
Mereka adun untukku ramuan mujarab,
Ubat hati yang kecewa,
Betapa mereka ada usaha untukku, 
Masakan aku tiada daya untuk diri sendiri?

Lalu, dalam hormat dan malu,
Aku berdiri kembali,
Bertatih dipimpin mereka yang tabah,
Berpaut kemas pada tangan yang dihulur,
Bersandar pada bahu yang kukuh,
Walau dengan langkah pincang tempang,
Aku melangkah perlahan,
Menuju hari ini..

Dan hari ini..
Susah dan payah pada hari-hari yang berlalu itu, 
Hampir berbalas tidak berapa lama lagi,
Hadiah untuk aku yang berani berdiri kembali,
Sungguh hadiah ini cukup bererti,
Hadiah yang ingin ku kongsi bersama mereka,
Kerana mungkin tanpa tangan dan bahu mereka,
Aku belum tiba disini hari ini..

Ya Allah,
Demi mereka yang sayangi aku,
Kau kurniakanlah mereka kesejahteraan dunia akhirat,
Atas jasa dan budi baik mereka,
Keprihatinan dan kasih sayang,
Kesabaran dan ketabahan, 
Yang mereka pinjamkan kepadaku,
Yang membolehkan aku melalui hari-hari yang berlalu itu,

Kau ilhamkan kepada mereka,
Bagaimana menebas semak berduri yang menghalang laluanku,
Bagaimana mengharung jeram yang deras berbatu-batu,
Bagaimana menjinakkan liarnya hasutan-hasutan dalam minda,
Lalu kepada-Mu jua, 
Ku panjatkan syukur..ya Allah..

Hari-hari yang berlalu itu,
Hari yang sukar namun akan berbalas indah,
Terima kasih buat kalian...=)


Dedikasi buat: Wani, Siti, Ana, Aimie, Naza, Tajuddin, Aizat dan sahabat SEP sekalian. Saya akan grad bersama-sama kalian! Huuu~

Wednesday, 14 September 2011

Peringatan Daripada Anak : Kecemerlangan Mendidik Anak (II)

Bahagian 1 disinun...


Mama, papa, ibu, ayah, mak, abah, (dll).......tadi saya belum ingat semua, saya pegi bukak buku semula..ni saya sambung ye...heeee

23 PERINGATAN DARIPADA ANAK:
14. Usah selalu bertukar-tukar sikap
15. Usah membodoh-bodohkan saya apabila saya takut
16. Usah tidak endahkan pertanyaan saya
17. Usah mengaku ibu dan ayah serba sempurna
18. Usah berasa hina hendak minta maaf kepada saya
19. Usah lupa saya ini cepat membesar
20. Usah lupa saya suka untuk mencuba
21. Usah lupa saya perlukan banyak kasih sayang dan persefahaman untuk membesar dengan sempurna
22. Usah samakan keadaan ibu dan bapa dengan keadaan saya
23. Usah lupa mengingatkan saya untuk beribadah dan berdoa

....dan ayat di muka surat seterusnya "Langkah pertama untuk mendidik anak menjadi cemerlang adalah dengan menjadi ibu bapa yang cemerlang!".



Buku ini, bagi saya, rujukan untuk saya menilai dan baik pulih diri sendiri..juga persediaan ke arah menjadi ibu suatu masa nanti, kan..kan..? (^_^)v

p/s: bercita-cita nk bwk ank2 g book fair byk2..heee....

Tuesday, 13 September 2011

Peringatan Daripada Anak : Kecemerlangan Mendidik Anak

Assalamualaikum wbt! Hai semua~ (^_^)/

Kecemerlangan mendidik anak. Itu tajuk buku yang saya "pinjam" dari Reading Station berapa-entah UTM. Yang kat foyer UA1 K9, yang depan rumah felo tu.... Alang-alang menunggu team Chamek bawa sarapan untuk adik-adik semasa Minggu Transformasi Mahasiswa minggu lepas-lepas nun...dan bila saya mula membaca, saya teringin kongsikan bersama-sama anda di sini! 


23 PERINGATAN DARIPADA ANAK:
Mama, papa...ayah, ibu.....mak,abah....ni saya, anak mama,papa,ayah,ibu, mak, abah.. nak cakap ni.....(buat muka comel..hee)

1. Usah terlalu manjakan saya..
2. Usah takut bersikap tegas terhadap saya
3. Usah biarkan saya membentuk tabiat buruk
4. Usah memperkecil-kecilkan saya
5. Usah menunjukkan kesalahan saya di depan orang
6. Usah samakan kesalahan saya dengan dosa
7. Usah melindungi saya dari perbuatan yang mendatangkan akibat buruk
8. Usah risau kalau saya katakan, "Saya benci ibu! Saya benci ayah!"
9. Usah bimbang sangat apabila saya kurang sihat
10. Usah kerap sangat meleteri saya
11. Usah lupa saya kurang bijak untuk menyatakan hasrat saya
12. Usah membuat janji yang tergesa-gesa
13. Usah paksa saya menunjukkan kejujuran

bersambung....


buku: Kecemerlangan Mendidik Anak | Mohd Fadzilah Kamsah&Rahmat Ismail

Monday, 12 September 2011

Welcome and Welcome Back!


Welcome!! Welcome!! Selamat kembali!! haha...hiperbola sungguh..terlebih gula ke hape nih?? hee..(^_^)'>

Saya menjemput diri sendiri ke blog lagi, setelah hampir sebulan menyepi tanpa kata. Terlintas difikiran sebentar tadi, lanjutan dari rasa semalam...bolehkah saya jadi penulis blog tegar ye? Hmmm...belum berkisah untuk jadi blogger terkenal, terhebat apa semua tu...Bolehkah saya? Heh..tak perlu jawab lah..bukan tanya awak...heee..tapi kalau awak jawab boleh, saya kata..AMEEEEN~

Alhamdulillah, kerja-kerja yang terpikul di pundak sejak Ramadhan lalu selesai kini (saya kira). Itulah tangan kembali ringan disini. Belum pandai aturkan masa untuk kerja berselang-seli dengan menulis blog..hehe..saya budak baru belajar~ (ahh!! Alasan!! haha)

Oh, kisah kali pertama. Hari ini entri pertama saya di blog sana. Itu blog aa, ada Sara dan Aimie..hehe..(dan lain-lain lagi)

Baik! Jangan banyak soal lagi, jadikan "less talk do more" sebagai prinsip dan konsep..kan..kan..kepada mereka yang berkunjung selama saya membiarkan laman ini bersawang, adess...saya segan ngan kamu-kamu..huuu...Insya Allah, saya kembali...=)

Wassalam!

p/s: Bila resah, ingat saat indah....

Saturday, 20 August 2011

Terpisat-pisat



Terpisat-pisat. Kepala terasa memberat. Sengal di bahu kiri dan kanan melambatkan sedikit gerakanku untuk mengangkat kepala dari meja ini. "Oh, aku tertidur..,"getus hati kecil ini. Kepala berpusing ke kiri dan kanan, mengitari ruang kerjaku. Warna jingga terang dari kulit tesis-tesis yang bertingkat itu menusuk pandangan. Pijar. Di ruang "Siap!!" ada lima belas tesis bertingkat. Di ruang "Cepat Buat!!" masih ada tujuh belas tesis. Tujuh belas??? Huh.....


Aku masih menekur di meja. Kepala sudah ku angkat tinggi, tidak di meja lagi. Leher sudah ku regang-regang, begitu juga bahu dan pinggang. Seluruh tubuh dikerah berkerja demi menyiapkan tugasan sebelum raya ini. Entah kenapa tugasan kali ini lambat pula aku siapkan. Terasa merangkak bila membaca, terasa bertatih bila menaip semula ayat-ayat yang dibaca. "Macam mana awak semua buat ya..sama je tiga-tiga. Kalau saya buat ni, sekejap aje dah siap," Terngiang-ngiang suara Dr. H di kepala yang sudah beransur ringan ini. 'Dr tengok je, Dr dah tahu isi kandungan tesis tu. Yelah, semua projek Dr..saya ni, kena baca satu tesis, baru tau ape cerita. Baru tahu apa yang penting untuk saya ambil buat isi rumusan'...dan kata-kata itu kekal di dalam hati, tak mungkin terluah. Jangan nak merungut, sayang...itu kata-kata didalam hati juga. Demi memujuk diri yang terasa makin melemah longlai ini.


"Buat kerja la Yaya,"suara omelan roomate, bila melihat aku seperti termenung di meja kerja. 'Aku buatla..nak rehatkan otak je jap'..dalam hati lagi.
"Nak saya pacakkan bendera ke untuk awak, biar awak bersemangat buat kerja?:-)" sms di telefon bimbit I.
"Adik, bila balik kampung?"sms di telefon bimbit II.
"Off-kan henfon ko, dua-dua! Macam mana nak siap kerja kalau kiri kanan tangan taip sms??" Aaaa...roomate mengamuk...errr... Roomate? Ermmm..itu suara dia dua tiga hari lalu. Dia sekarang sudah di kampung halaman, bercuti sampai naik raya nanti. Dia yang terakhir meninggalkan aku disini. Rakan-rakan yang lain sudah lama berenak-enak di kampung halaman sejak minggu lepas lagi. Waa..seronoknya.


Aku masih mematung di meja kerja. Dunia sekeliling terasa sunyi, sepi sekali. Hening sungguh pagi ini. Pagi lagikah? Mata mencari jam di skrin laptop..09.05..pagi lagi. Aku mengeliat buat sekian kalinya. Tiba-tiba, aksi itu termati serta-merta dengan kedua-dua tangan masih tinggi keatas. Semasa melihat jam di skrin tadi, ada angka yang membuatkan aku tersentak. Bagai terkena renjatan elektrik! Aku kalih mata ke skrin semula. Cursor dibawa ke tepi kiri skrin, kalendar itu terzahir. Dan....1 September???? Hahhh? Apaa???


Hari ini 1 September? Aku masih disini?? Bergelumang dengan tesis-tesis jingga terang yang banyak bertingkat-tingkat ini?? Sunyi sepi suasana keliling adalah kerana semua warga disini sekarang sudah di kampung halaman, bercuti, beraya, bersama keluarga??? Aku..?? Akuuu??? Adrenalin laju! Aku bangun dari kerusi. menuju pintu, mencari kelibat insan lain yang mungkin ada di sini.


Ah, hampa. Tiada sesiapa. Di koridor ini, hanya bilik ini sahaja yang ada manusia. Ada aku! Mata yang terpisat-pisat tadi terasa panas kini. Cengeng itu penyakitku diluar sedar. Basah, mata itu basah. Aku kembali ke dalam bilik. Hilang tingkah. Mata mencari telefon, namun kedua-duanya tidak kutemui. Langkah semakin longlai, diri semakin goyah. Dari mata yang basah, kini hidung juga mula berair. Esak kecil bermula. Apa ini semua?? Apa ini semua??? Katakan ini mimpi!!! Katakan ini mimpi!!


"Oii...bangunlah!" Err....roomate? Itu suara roomate!
"Memang ko mimpi pun la. Bangun sahur." Err...terpisat-pisat.



-----------------------------------------------------------------------------------------------
Diolah dari kisah sebenar...dengan sangat banyak perisa tambahan. haha..=)
p/s: Saya mahu balik beraya esok..please...please..(diri sendiri merayu kepada diri sendiri!!)

Monday, 8 August 2011

Lapang Sebelum Sempit

Haiih...

Oops...'ter'mengeluh pula..Assalamualaikum wbt.

Tahu lagu ni? Ingat? Jom nyanyi sama-sama~

"Ingat 5 perkara, 
sebelum 5 perkara..
sihat sebelum sakit,
muda sebelum tua,
kaya sebelum miskin...
lapang sebelum sempit...
hidup....sebelum mati..."

Alhamdulillah, saya sihat. Baru sembuh dari selsema dan sakit mata sebenarnya.
Alhamdulillah, saya muda. Tapi umur meningkat setiap saat.
Alhamdulillah, saya kaya. Errr....dalam erti kata tidak merempat demi sesuap nasi.
Alhamdulillah, saya lapang. Percaya masih ada mereka yang lebih sibuk daripada saya.
Alhamdulillah, saya hidup. Masih diberi peluang mengumpul amal, walaupun terkadang masih terkumpul dosa...

Tapi, lapang sebelum sempit? Oh, demi entri ini! Saya lapangkan sedikit masa yang menyempit. Baru bercuti, kemudian bercuti lagi. Aaaa...kenapa bercuti? Hujung minggu lalu saya ke Pontian (lagi), meraikan Jumaat pertama di bulan Ramadhan bersama kesayangan di sana, disertai Ab.Yem dari Terengganu..dan Along dari Kuala Lumpur. =)..tiada sumber internet di sana, tapi ada pelbagai cerita saya, Ayah Su, Ab.Yem, Along dan hidup..Oh, cerita bahagia.

Kembali semula ke teratak singgah (yang memungkinkan saya berinternet) petang Ahad itu. Oh, kisah berbuka puasa kali pertama di Masjid Sultan Ismail, UTM! Kisah menjamu kawan-kawan dengan durian Pontian. Dan Sara yang beroleh tempoyak yang sekian lama diidamnya (haha)...

Rutin diteruskan, kerja di fakulti, kerja di Chamek. Suasana di Chamek beda kini. Ermm...jiwa merindui keriuhan waktu awal-awal dulu namun harus akur pada aturan. Ada kisahnya, jangan minta sekarang. Sesungguhnya saya sedang sempit (sedikit)...ada lambakan kerja yang datang tiba-tiba daripada puan supervisor..heee...

Oh, ya! Saya ada kerja! Lapang ini sebentar sahaja! Jumpa lagi! Assalamualaikum!


p/s: Mengesan sahabat2 maya yang pertama kali meninggalkan jejak...Terima kasih atas kunjungan kalian. (^_^)

Thursday, 4 August 2011

Singgah Sahur Pucukandubi

khas di bulan Ramadhan jek....segmen inilah....

klik! klik! klik!!

untuk Ame yang (akan) menyinggah, sila la golek-golek laman sekangkang kera saya ni yer..nk shout tuh, bior sampai saya boleh terjaga dr tidur..bleh join kamu sahur~

Selamat bersahur...<----ucapan ini in-advance k..Belum valid sehingga jam pagi sa-sa sok..heeee....


p/s:aimie..ikut kamu lah ni..dah jadi macam hari ini hari untuk bersegmen...gedakgedakgedak

Wednesday, 3 August 2011

MARI MENAMBAH FOLLOWER BERSAMA HANNAH TOTS

......kerana menambah follower itu adalah menambah kenalan. Kan dituntut untuk kita saling mengenali sesama insan, kan....Salam kenal buat semua...(^_^)/







p/s: hari ni dapat cuti separuh hari plak dr puan sv...lalalala...kan seronok tu bila kerja disiapkan awal-awal...Yes! hehe...

Kejamnya Angah Saya....;(


Hahaha...tajuk entri ini hiperbola! Angah yang baik hati, lemah lembut, penyayang, dan lain-lain itu tidak pernah kejam. Tidak mungkin kejam. Tapi saya sengaja nak kata dia kejam...hehehe..Angah sayang, jangan marah aa..nanti saya jual Alisha..lalalala..haha

Rentetan kisah 2 jam menunggu bas di Sri Putri...saya rupa-rupanya perlu menunggu 2 jam lagi kerana Angah saya...dan konco-konconya. Termasuklah si kecik lagi comel Alisha...=). Perjalanan menaiki bas ke Dungun terasa seperti biasa walaupun sebenarnya lebih lama daripada biasa. Semasa tiba di Hentian Chendor, waktu itu Subuh. Kami berhenti solat, dan apabila bas mula bergerak, saya sms Angah. Maklumkan tentang itu dan ingatkan dia untuk jemput saya di Stesen Bas Dungun nanti...dan dia balas, "Nk galok nge Alisha dulu eh..." Aaaa..apakah..tapi tak kisahlah, janji nanti kamu datang jemput saya!

Sampai di Petronas Paka, rutinnya adalah menghubungi mereka yang menjemput sekali lagi. Beginilah kami adik-beradik yang merantau. Di dua tempat ini, jangan tidur! Biasanya elok-elok sahaja ayah bersiap dari rumah untuk turun ke Bandar Dungun kalau kami kejutkan ayah semasa kami di tempat api-api in..heee..tapi angah yang saya hubungi buat dekk je...aaaa....

Sekitar jam 8, saya tiba di Dungun. Turun dari bas dan meninjau kehadiran mereka yang menjemput. Hmmm...parkir lengang, lebih lengang daripada biasa. Kelibat kereta dari rumah tak kelihatan. Saya sms Angah lagi. Ada jawapan, tapi aaaa...."Kami x turun pun lagi"...??..aaaaa....nak sampai Dungun dr Bukit Besi tu ada la dalam sejam (kalau ab.yem saya yang bawak kereta..hee)..abisnye, kena tunggu berapa lama ni...?

Mengantuk~ Tersengguk saya di bangku stesen bas itu..huhu.. Tidak boleh dibiarkan! Saya melangkah ke kedai makan berdekatan. Nasi lemak, kopi...cara...Habis makan, saya menekur di meja sambil pejam mata. Niat asal sekadar meringankan kepala yang makin terasa berat. tapi rupanya saya tertidur..pulas...Nasib baik tak tergolek..aiyaaa....

Saya terjaga bila dengar suara mak cik kedai menyeru lembut keras, "Mek...mek" Aaaa..mocik nak ambat saye ke.....otak mamai saya terfikir. Bukaan mata yang membesar membawa imej Angah di depan mata saya. Angah!! Aaaa!! kijam kamu..huhu...sampai tertido saya disini..huhu..Angah senyum..aaaaa...ok...saya senyum juga pada Angah..bayar duit nasi lemak dan kopi, masuk kereta. Gomol alisha 2 minit, dumm...tido...

Kejam Angah..huhu...=P (hehehe...)

p/s:tak balik umah terus. kena join mereka shoping...aaa...nantok..nasib baik Angah bwk tuala, saya mandi dulu kt masjid ye!

p/s:odw balik ke rumah, ini plak jadi....heee

Bila Saya Rindu....



Kepala sesak...dada sebak...segala macam perkara dipandang negatif. Sensitif.

Begitulah bila saya rindu. Oh, jangan berterusan dibiar begitu. Nanti saya bertukar rupa..Nanti jadi seperti si comel perang yang takut melihat saya...aaaa... Antidot! Diperlukan dengan kadar segera. Bilamana peluang terbuka didepan mata, saya atur langkah ke kaunter......tiket.  

"Kak, tiket ke Terengganu, 1. Jumaat ni..ada?" Itu langkah pertama ke arah mendapat antidot... Itu dialog di kaunter tiket Transnasional Sri Putri Rabu minggu lepas.Dan akak yang cantik beri saya berita gembira sambil senyum manis..tapi takkan lebih manis daripada senyum saya yang teruja melihat tiket 10 malam bertarikh 29 Julai itu.

Dan bila Jumaat yang tersebut itu muncul, saya jadi aktif. Oh, itu pacuan rindu....siang itu saya cuti daripada kerja di fakulti, lalu saya isi ruang masa di Chamek. Sengaja di uar-uarkan kepada sekelian yang ada bahawa saya akan pulang ke kampung malam ini...sampai kepada ayahanda juga...oh, agresif!

Dan, detik yang dinanti-nanti itu tiba jua. 10 malam!! Saya tiba 10 minit lewat. Selamba. Bas, jarang yang tepat waktunya. Lainlah kalau naik dari Terminal Larkin..10.30! Oh, teruja! Teruja! Teruja....? Jarum jam mengengsot...bas belum kunjung tiba. 'Engsotan' jarum jam tampak mengerikan bila bayang bas tak kelihatan. Silih berganti bas yang singgah di bawah jambatan itu, tiada satu pun yang destinasinya Terengganu...aaaa....parah....tertinggal baskah? Lalu akak cantik yang berdiri di sebelah, saya cuit bahunya.

"Ermm..nak g mane?" 
"Terengganu" 
"Oh, lama dah ye tunggu?"
"Dari sebelum pukul 10 td jugak la.."

Baik, saya ada teman. Dicuit lagi akak-akak yang berkeliaran. Ya, destinasi kami sama! Huh, harapan. Bertahan, bertahan...dan jarum jam setia mengengsot. 12.00! Oh...terdera~ Hati ini rindu, kini bercampur gundah. Telefon di capai, suara mereka di Chamek mahu saya dengar, buat pengeras. Nombor Akies saya dail, berbual seketika...dan saya minta Akies serah telefon untuk si comel perang...aaaa...mengadu, mengadu... Mereka risaukan saya, 2 jam menunggu bas! Tapi saya yakinkan mereka, bas itu pasti muncul..dengan dalam hati saya berdoa agar kata-kata saya itu agar makbul...

...dan, makbul! Alhamdulillah. 12.30....huh..cabaran. Akak-akak yang cantik, abang-abang juga, semua warga yang setia menunggu tadi kini berwajah lega. Semestinya saya juga. Rupanya hampir separuh bas yang menunggu bersama-sama saya tadi. Oh! Perihal bas yang lewat 2 jam, saya abaikan. Maafkan sahaja kerana akhirnya dia datang juga, kan...oh, rindu...saya jadi pemaaf~ Dan bas itu meluncur lalu...laju atau perlahan, saya berserah. Tidak perlu terburu-buru. Oh, rindu!

Mereka di Chamek saya hubungi lagi, untuk kongsi yang kata-kata saya sudah makbul. Baik, masa untuk tidur..zzzz...dan siapa tahu, episod menunggu ini akan berulang lagi esok? huhuhu..kejamnya angah saya...


p/s:awak, terima kasih hantarkan saya dan temankan saya selama 2 jam setengah kt bwh jambatan batu tu...=)

Tuesday, 2 August 2011

Kali Pertama: Tukar Tayar Kereta Pancit

Sejak diri ada lesen kereta, terasa mahu tahu-menahu tentang kereta,terus-terusan.....biarpun berdikit-dikit..=)

Kesan dari artikel dari surat khabar lama yang buat lapik makan suatu masa itu, saya tanam niat dalam hati utk jadi pemandu perempuan yang tahu fasal apa yang dipandu saya. Artikel itu, kisahnya mengitari bengkel asas pengenalan dan penjagaan kereta khas untuk pemandu-pemandu cantik manis..heee. Menarik dan berguna! Ada praktikal tukar tayar pancit lagi...

Tukar tayar pancit...??? Hee....ini kisah kali pertama. Utk saya dan si abang ipar. Episod 30 Julai 2011: Arkkk!! Tayar pancit!

Separuh perjalanan pulang ke rumah, saya tidur-tidur ayam di tempat duduk belakang Gen2 itu. Dalam kapasiti deria yang turut serta tidur ayam, saya kesan bau hangit seperti getah terbakar, tapi saya adun jadi mimpi masak kek ke langit.... Namun, sedang saya asyik menikmati kek yang hangit didalam mimpi saya, kereta diberhentikan. Aiyoo...mata otomatik terbukak...aaaaaa...

Abang ipar dah keluar dari kereta, angah terjenguk-jenguk ke belakang dari seat sebelah driver. Saya? Mamai...."Bakpe keh?"

Tayar pancit...rim rapat ke tar..aaaa...aaa??!! Oh, yes! Peluang! Mamai bertukar menjadi teruja. Saya bingkas bangun membetulkan duduk, lalu keluar dari kereta. Tayar pancit kini didepan mata. Ayuh!! Hahahaha~

Saya bantu Ab.Ngah punggah barang-barang yang mereka shopping tadi ke kaki lima. Ab.Ngah keluarkan tayar simpanan dari but belakang itu, juga 'perkakas'. Hehehe...macam mana seterusnya? Sebijik-sebijik seperti di sini!....erkkk...bezanya, kami dahulukan langkah 2, baru 1...dan part yang amik gambar dengan kereta tu, kami buat sepanjang masa! haha..aaa...cuma gambar tu pada Angah..alaa..lupa amik..huhu..

Terima kasih Ab.Ngah sebab bagi ruang utk saya mencemarkan tangan sendiri walaupun mulanya macam teragak-agak je nak bagi saya 'bermain'..hee. Haa..sekarang Ab.Ngah kena percaya yang tangan saya kuat (haha)..sebab saya boleh longgarkan nat tayar tuh, saya boleh pusing besi untuk naikkan jack tuh..kan2..heee...dan saya boleh angkat 2 beg beras sekali angkut...erkk..haha 

Kesimpulan: Saya belajar tukar tayar kereta hari itu! Oh, yes!!! Gumbira~ Gumbira~ (^_^)v



p/s:masuk kereta, sambung tidur...zzzz..kuikuikui


Selepas Bercuti!

Assalamualaikum wbt.

Masih belum terlambat kan...utk saya ucap selamat menyambut Ramadhan al-Mubarak kepada semua..? Hee...jadi, salam Ramadhan utk awak~ Haa...awak la..jangan nk pikir org lain..saya ucap tu khas utk awak...awak la..iye..awak!...ermm..awak yang membaca ni la..(^_^)

Seminggu usia blog, pastu bercuti menulis seminggu..? (lebih2 kurg..=P) haha...maaf, kesibukan menghambat. Niat membalas kunjungan sahabat-sahabat dr segmen BACBBJ belum pun tertunai...kepada tuan-tuan rumah yang tertunggu-tunggu kunjungan saya demi beramah mesra, terima kasih sudi tunggu...saya datang nanti ye, insya Allah.

Selama 'bercuti', tulisan-tulisan saya beku di minda. Mungkin tercatat sedikit di wall fb...ada juga yang terakam di sound recorder henfon biasa-biasa aje saya tu....kisah di cfe chamek semestinya, kisah kali-kali pertama saya, kisah mereka yang menyayangi saya dan disayangi saya...dan mula terfikir untuk menggali contengan-contengan zaman paleolitikus untuk dikongsi bersama disini...ermmmm..hehe

Hari ini saya sudah pulang dari cuti saya utk menulis...(kerana mendapat cuti daripada puan supervisor~lalalala)....dan hari ini, saya masih terkesan dengan kisah cuti saya...kerana senyum itu..=)

Selamat Menyambut Ramadhan Al-Mubarak, semoga Ramadhan kali ini lebih baik drp sebelumnya.

p/s: nk rehat jap sebelum nk wat entri marathon..haha