Thursday 15 December 2011

Menyuruh yang Baik, Melarang yang Buruk....

Assalamualaikum  wbt.

Amal ma'ruf, nahi mungkar....sering sangat dah telinga ni mendengar. Cuma tindakan yang kurang. Separuh-separuh. Tang menyuruh yang baik tu, terasa ada senangnya berbanding melarang yang buruk..errr....

Alkisah..bila Allah bagi peluang, Allah bagi ujian..haa, kamu Naqiah, selalu sangat duk angguk-angguk masa orang-orang menyebut amal ma'ruf nahi mungkar tu....macam faham je tu (walaupun angguk sebab mata berat yang nk terjatuh ke lantai..huhu), nah..ini situasinya, kamu hadapinya...

Melihat sepasang adik ulang kaji pelajaran dalam keadaan yang mencurigakan, mudah sangat disalah faham..yelah, dalam bilik pintunya bertutup rapat, lampu satu sahaja yang pasang, duduk berjarak sesiku antara keduanya...huh...tak syarak nih...antara lelaki dan perempuan yang bukan muhrim, ketiganya ialah syaitan..terngiang-ngiang...huuu...selemah-lemah iman, benci dengan hati...terngiang-ngiang juga...tapi..nak ke jadi lemah....? kata ekstrem..(azizi ali la ni, suh jd ekstrem--melalui bukunya 'Jutawan ekstrem!')

Huh..kali pertama, saya angkat kaki. Kali kedua pun sama...tapi setiap kali balik daripada 'ujian' ini, mengongoi-ngongoi bercerita pada rumet..lalu kali ke-3, semasa mengongoi pada rumet..rumet mengeluarkan hujah. Ala-ala beduk terketuklah saya dengan hujah beliau. Maka dengan pantas pula saya menaip bait-bait kata untuk si 'abang' (sebab ada no fon abang je.-_-)..sampai dua muka nasihat saya taip..ekstrem!!..hmmm...tiada balasan..takpe..dia dah terima jugak akhirnya kan...rumet pun kata "dia paham dah tu...."..hmmm....

“Sesungguhnya apabila aku menasihati kamu, bukanlah bererti aku yang terbaik dalam kalangan kamu, bukan juga yang paling soleh dalam kalangan kamu, kerana aku juga pernah melampaui batas untuk diri sendiri.

Seandainya seseorang itu hanya dapat menyampaikan dakwah apabila dia sempurna, nescaya tidak akan ada pendakwah. Maka akan menjadi sedikitlah orang yang memberi peringatan.”-Hassan Al Basri
 
 
Semoga kamu mendapat kebaikan daripada teguran kakakmu ini, adik-adikku..sesungguhnya, kerana manusia, aku sayang padamu....

p/s: Entri dedikasi untuk Hazrin Hasim, cik rumet~

No comments:

Post a Comment