Wednesday 5 October 2011

Hari Konvokesyen : Sebelum-Semasa-Selepas~

Assalamualaikum!

Ini kisah lapuk! Berzaman dah! Boleh masuk arkib pun..haha..kisah 23-24-25 September 2011,sekitar sebelum-semasa-selepas majlis konvokesyen saya~

Hari Jumaat, keluarga dari Bukit Besi bertolak sebelah pagi, terus menuju Pontian..umah pakcik. Konvoi 3 bijik kete..aaa...haha...Keluarga dari Kuala Lumpur bertolak 8.30 malam, mai UTM dulu...hehe...Along yang dr KL tu, ditemani 'kembar'nya...adik lelaki kedua saya..Ab.Ja!! Tetiba je makhluk dr UiTM Jengka tu bleh melepak ngan Along sejak dari hari Selasa sebelum tu lagi..heee...ada hikmah, ada hikmah! Apa? Bleh jadi tukang masak Along, tukang baiki ampaian Along, tukang berbual-bergaduh-teman makan Along, dan yang paling penting....driver Along~

Ab.Ja drive dr KL, Along jadi GPS...yang kalut...haha.. Orang keliling dah cakap dah, senang jek nak datang UTM dr KL tu...haha..ini perjalanan rahsia, lebih-lebih lagi dari keluarga yang baru berkumpul kt Pontian sana. Kenapa? Heee...sebab Along datang dengan kereta barunya, yang masa tu baru berumur 1 hari setengah! Nak bagi supppprissssee gitu kt deme-deme...tapi...di tengah-tengah perjalanan:

"Elo, ade mane? Mai nge kete ke?" suara Ayah..call ab.ja...hee...ok, xleh tipu..dah la berjalan jauh ni..hmm...
"Hmmm..ho, nge kete..tengoh jalan dh.." lebih-lebih kurang la jawapan daripada mereka...

Sampai UTM pepagi buta, pak gad tahan..."Budak sekolah mana datang sini bwk kete ni...ntah ada lesen ke idak ni...." Mungkin macam ni kot monolog dalaman pak gad yang tengok dua budak kurus keding dalam Myvi kelabu tu tak..? haha...=P. I come for the rescue..rempit dari kolej, pegi pak gad, selamatkan kanak-kanak riang itu.."Ini kakak saya, ini adik saya. Saya nak parking motor kt sini ni encik, kami nak gerak ke Pontian ni, boleh?" manis-manis gitu muka ini..walaupun hakikatnya baru bangun tido..huaaaa
"ye ye, boleh. tapi esok datang pukul berapa ni?" Pak gad buat suara skema.
"saya konvo esok, sesi petang, dalam kul 10 gtu saya datang la" ...dan pak gad senyum rasmi...wallah!   Orait! Stereng Myvi baru itu saya yang punya!! (Staff only kan~)

Pagi esoknya.....berat mata ni..termenangis jugak ni semalam (terkilan ng budak tu sorang..huhu). Tapi stat je azan Subuh, tak dak can tido ngan aman damai dah....haaa...sepuak g jenguk kete Along, sepuak g kosek saya tido...sepuak duk memborak-borak dalam bahasa pasar yang diberi perisa Terengganu...sepuak lagi lepakss~ Aaaa..pagi lagi ni..huhu...tapi saya senyum..ini keluarga saya...buah hati pengarang jantung, dulu kini dan selamanya...apalagi..join!!

10 pagi..siap nk ke UTM. Saya, Ma dan Ayah sahaja....yang lain-lain rombongan kedua..11 gtu sampai UTM, melencong ke JJ, beli kasut! haha...punya tak dak jiwa nk konvo tu..kasut pun nak Ma push dulu, baru nak beli..kalo tak baham pinjam Cik Su punye je..hee..setel~

Masuk UTM 11.30, (amik moto kt pak gad) terus kalut. Masa sumer cam berlari-lari la plak. Haha...and I AM DELIGHTED!!! Dua sahabat saya datang dari KL untuk meraikan saya konvo!! Aaaa....gilerrr..terharu..tp mana mau cakap maa...=P..jumpa mereka kat Dataran Agora, terus heret dyorg gi masjid, solat n siapkan saya. Masa tu kawan-kawan sekelas yang konvo sesama saya pandang acuh tak acuh je dah..haha...

Ting tong ting tong...masuk dewan...lepak..terasing...mesej-mesej ngan Ma (Ma duk seat atas dlm dewan..hehe) mesej ngan budak tu jugak sket2...boring-boring...tepuk-tepuk...orang kiri kanan depan belakang bukan kawan-kawan sembang lebat-lebat....hmmm..tu la..time blaja dulu main banyak sangat..kan terasing tu....dalam duduk ni, terasa macam, malunya famili datang rai meriah-meriah..tapi saya cuma..cuma...heee...dah dah, kuar dewan dah! Menghingar beberapa saat dengan ahli kelas, chow...family first~ ...dan waktu itu, dua sahabat karib-sengal-baikbudi-sporting-indah-sayangsaya itulah yang bersama-sama keluarga saya yang ramai itu..haha...Thank you awoks!!..sampai je dalam crowd family, "Achik, muker bulat geter masuk dalam tv!" cesss...=_=

"Chik..tahniah" Angah hulur jambangan bunga dengan teddy..pehh..terharu.
"Nah!" Sarah plak...teddy jugak...huuu....time tu, muka kena control..hee..macho-macho...=P
"Doh, mende lagi nye..gambo-gambo.." Ayh Su menghingar...huu...selamat...cool cool...join-join!! Posing time~

Separuh hati gilang gemilang, separuh hati terkilan...hehe..neutral~ Malam itu melenguhkan kaki ahli rombongan (tanpa kwn berdua dr KL tu, sbb balik dah pas Isyak tadi..huhu). Destinasi bukan pilihan, tapi dah tak tau nk dibawa kemana...Giant Pulai? gasak la..Kembar 3 Adik Ikah-Angah Irah-Along Ain enjoy je main gajah-kuda-tah hape tu..Ayh Ngah, saya, Ma, Ayah yang tolong sorak..sambil Adik Yuni..putih mata..nak main, tapi malu..haha...Angah n Ab.ngah dalam mode anniversary, santai je jalan macam jalan tepi pantai, berkepit sambil minum cool blog...Alisha pun Ab.Ja ngan Along yang kendong...Ayh Su sekejap-sekejap mesej-call...suh cari Cik Su ng Faris..dia duk dlm keter, teman Mok yang dh lenguh kaki..hehe...padahal Cik Su dah seronok-seronok ngan birasnya M.Ngah, membelek-belek baju budak-budak dan bapak budak..heee..

Ahad--->Sepatutnya masing-masing balik ke destinasi masing-masing, Bukit Besi, Kuantan, Jengka, KL...tapi...."Gi KL plok kite, nok?" usul Ayh.Ngah tanpa nada...selamba leng je...dah la pakai baju angry bird hijau laaa'' yang dia rembat kat Giant semalm..haha..cool la pok sdare saya sorg ni..weee....yang tak tahan, dapat sokongan penuh! Abg Ngah bleh plak call boss, mitak cuti lagi shari...Plan asal, 11 pagi gerak..hambek..delay giler-gilerrr-gilerrrrr...sebab melencong ke Rengit, gedung kerepek...Azhar Food~ penuh boot kete masing-masing ngan macam-macam juadah..haha

Saat perpisahan..hmm...sekali lagi..muka masing-masing kena main tampal-tampal..macho masing-masing harus dijaga..saya, Ay.Su, Cik Su, Faris tak ikut ke KL..kami warga Johor..huu....perkarangan masjid tempat kami lepaks solat dan lunch itu jadi saksi...hampir 5 petang waktu itu...salam-salam..peluk-peluk..cuit-cuit...cubit-cubit..aihhh....lemah ni..hehe..."Gambo! Gambo!!" suara penyelamat..hehe..posing lagi!! Kali ni dengan kereta..ada la dlm 5 bijik...wira putih 2 bijik, wira SE sebijik, Gen2 sebijik, Myvi baru sebijik...hmmm...jalan baik-baik semua..saya sayang kamu...sungguh....sangat-sangat..=)





p/s: Happening. Lupa sekejap nak emo....haha...walaupun mata selalu menjeling hp, kot la ada 'jemputan'...walaupun akan menolak....tp xde eh nk menolak..xde jemputan pun..okeh?~

3 comments:

  1. =]
    indah kan?
    aduhaiiii..nak lagiiiiiiiii

    ReplyDelete
  2. @aimie...yup, they are people i called family~

    @shafiq....tahniah utk kamu juga!!!!^_^

    ReplyDelete