Monday 10 October 2011

Maaf, aku terlupa...


Bumi UTM dilimpahi hujan lagi pagi ini. Lebat. Dalam hati, aku risaukan Hondaku yang kini tidak lagi berdiam di bawah bumbung. 'Basah kuyup lagi Hondaku dimandikan hujan,' hati menggumam. 

Yong sedang bersiap, aku juga bersiap. Sebaik sahaja hujan reda, Yong minta aku hantarkan dia ke kedai buku UTM, kini di Cengal. Mahu mencari buku Engineering Ethics katanya. 

Sebagai pengamal petua warna seperti dianjurkan Dr Fadzliah Kamsah, aku sarung baju T labuh warna ungu kerana hari ini hari Selasa. Laman sosial Facebook aku jenguk seketika tatkala aku rasakan sudah siap berdandan ala kadar seperti selalunya. Sekadar mengisi masa sementara menunggu jurnal-jurnal untukku telaah nanti itu siap dicetak dari printerku.

Hujan reda jua. Aku jeling jam pada telefon bimbit, 9.30 pagi. "Jom." Cukup sekadar itu, Yong mudah mengerti. Aku atur langkah ke parkir. BJG kudatangi dengan kain kering dari bilik. 'Sian kamu ye...basah lagi..olololo,' sempat bermanja-manja dengan BJG sebelum Yong sampai disebelah, mengelek 'helmet' biru.

Kleleleleng...mesej masuk di telefon bimbit. "Ko kt mane?" awek aku.
"kt k9.." balas acuh tak acuh.
"Oo..bleh anta aq tak nti?" Erkk....alamak...macam mana boleh lupa ni....
"Erkk..kul bape eh? Aku nk g jalan-jalan ng Hazrin dulu ni"..macam ni boleh?
"Dalam 5 ke 10 min lagi"...ah, sudah....

Yong di sebelah aku pandang dengan tenang. "Kita g KTC, nk g ATM jap, pastu bru g Cengal. Aku rasa kedai U pindah kat situ aritu..." usul Yong sejak dari bilik tadi lagi. Baik..baik...heee

BJG ditunggangi. Banyak destinasi, diiringi dengan banyak mesej di telefon juga. Kemuncak, dia called. 
"Ko kat mane, aku dah lambat ni..bla bla bla.." haha..
"Hazrin, aku tinggal ko dekat Meranti sana, aku g amik Wani jap eh.." ..dan Yong kena tinggal di tepi jalan itu...

Aku sampai bila kakinya sudah diatur songsang. "Nak g mane ni?" wajah comel di depan mataku merah. Tiada senyum. Adess..."Nak balik bilik lah. Aku dah lambat ni. Dah la tak tau kelas kat mane..bla bla bla.." tadah telinga. "Tak nak gi tengok?" pujuk. Suara si comel bukan nada biasa dah tu. Mata berkaca-kaca. Kali pertama ni. Aih..."Yelah..jom la g tengok jap," terpujuk dalm terpaksa, sambil fail disorong masuk dalam raga BJG. Ok...

Aku bawa dia betul-betul depan N28, sampai ke atas bukit sana walaupun disitu kawasan larangan kenderaan pelajar. "Aku tunggu," ucapku apabila dia capai fail dan mahu bergerak, setelah kuingatkan supaya buka helmet. Heee...aku sekadar menghantar dia ke lif dengan sorotan mata, dengan senyum sumbing di bibir.. 'Ada ke bukunye si Hazrin ni..'gumam hati, bila teringatkan dia yang kutinggalkan di tepi jalan tadi..huu

Seketika selepas itu, dia menghampiriku. Waktu itu aku sedang mengayat dengan seorang kawan lama. Cik Farah Fathiah~ "Takpe lah ye, nanti kita jumpa lagi. Saya ada kelas sebenarnya ni," Fathiah minta diri dengan sopan. Baik, tumpuan kearahnya. Dia senyum. Ok....? Hape kes?

"Q, kelas pukul 11..bukan pukul 10.." sengal..eeii..haha..
"Haha..ok, pastu ko nk balik ke stay sini?"
"Aku stay sini je la.."..Selesai. Disangka lewat, terawal sejam...erkk..50 minit la...
Haha....kesian dah tadi, terasa bersalah dah tadi..kini aku tarik nafas lega. Dia tidak terlewat ke kelasnya! 

Yong Azrin? Aku dail nombor Yong. Berkali-kali tapi tiada jawapan. Mesej masuk, daripada kesayangan yang lagi seorang, ajak makan tengahari. Aku minta sedikit masa, lalu dia balas.."Orait, tapi jangan sampai terlupakan saya disini dah la.." Adess..kena lagi..semua gara-gara penyakit lupa semalam, yang hari ini belum sembuh..



p/s: macam sudah tiba masa untuk saya tukar Honda bertayar dua tu jadi bertayar empat agaknya kan...heee

2 comments:

  1. ehehehhe
    alkisah deme kat sane
    ubat rindu saya disini

    ReplyDelete
  2. ohho..cmtu ye mie...nati aku perbanyakkan kisah kami di sini..haha

    ReplyDelete