Thursday 6 October 2011

Masalah dan Komunikasi



Senyap. Hampir sebulan. Kalaupun berbicara, sekadar sepatah dua kata. Tiada gurau senda seperti sebelumnya. Tiada usik manja seperti kebiasaanya. Hati syak, ini yang saya tidak mahu. Mujur penyakit bulan ini bukan jenis yang membuat saya emosi. hehe...Rasional dikumpul, lalu saya mulakan bicara. Alhamdulillah, ada kerjasama. Tak sampai 10 keping sms pun, masalah selesai! Ini yang saya mahu.

google..hehe


Bila ada sesuatu menganggu antara dua pihak, diam bukan penyelesaian. Diam hanya memberi ruang kulat-kulat pra-sangka bercambah seperti cendawan tumbuh selepas hujan. Hati..kalau lapang, baguslah. Tidaklah tertutup terus dengan kulat-kulat pra-sangka yang buruk lagi busuk. Ada ruang untuk rasional menyelit. Cuba hati tidak lapang, hati sempit. Mulalah masalah yang kecil tersuntik agen penggemuk! Ah, sudah.....
google juge....=)


Jadi, nasihat untuk diri sendiri, selebihnya untuk dikongsi di sini, berkomunikasilah tentang masalah anda! Selesaikan dengan hemah dan hikmah. Bagaimana hemah? Jaga tutur kata, jaga nada. Perkataan biar yang baik-baik. Yang kulat-kulat tadi, sembunyikan. Bagaimana hikmah? Beri ruang dia meluah rasa. Dengar dan setia. Empati, letak diri sendiri di tempatnya. Bersepakat dalam penyelesaian dan lapangkan hati, redha. Ayuh, jalani hari-hari mendatang dengan indah!~



p/s: Kau sahabat selamanya...sebagai manusia aku sayang padamu...=)

2 comments:

  1. hayooooo
    kitu suke ckp dgn semua makhluk disisinye kan
    i likeee!
    geng bas sipot ku!
    hihihi =]

    ReplyDelete
  2. haha....geng bas sipot! pon pon!

    ReplyDelete