Sunday 17 July 2011

Insan-insan Berhati Mulia di UTM

Orang yang baik ada dimana-mana sahaja! Percayalah. Bukan dongengan! Cuma kata orang, sukar mencari yang baik itu dalam masyarakat sekarang. Dalam kecoh teman-teman merungut staf-staf di pejabat RMC cerewet, pegawai-pegawai di HEP kerek, saya berjaya aje temukan dengan mereka yang berhati mulia! Hee...untungnya nasib. Alhamdulillah~

...dan siapakah mereka? Bagaimana Allah aturkan pertemuan saya dengan mereka? Ini cerita hari Jumaat yang indah itu...
Terkocoh-kocoh bersiap untuk pulang berhujung minggu di Pontian, saya lalai untuk minta tolong dari rakan awal-awal. Perlukan kenderaan ke Sri Putri! Aduh..dia ada urusan pula tatkala saya ajukan sms-notis singkat 10 minit untuk minta tolong hantarkan ke stesen bas itu. Jam dikerling, sudah lewat. Bakal tiba lewat juga nanti. Inisiatif segera diperlukan!! Apalagi, menapaklah..nikmat kaki ini untuk diraikan dengan cara berjalan..lalalala..*walaupun ada orang tu cakap, jgn bangga sgt dgn nikmat—gara-gara x mahu sy berjalan utk pergi mkn dgn dia..weee*
Niat asal—tunggu bas di stesen minyak berhampiran (hampir la jugak)dengan pintu keluar UTM untuk ke Sri Putri. Sampai di muka pintu pagar, incik Pak Gad yang gembira (sbb dia main tepuk2 tgn ms sy tgok tu) itu saya hadiahi dengan senyuman manis saya, sekadar mengamalkan budi bahasa budaya kita. Haruslah senyum itu dikembalikan, kan..sambil soalan diajunya, “Nak kemana dik?”...senyum kekal.
“Sri Putri incik...” Adeh..terlepas..bukan ke nk pegi Shell tu je ke..
“Eh, jalan?? Jauh tu..” Senyum aje. Angguk-angguk.
“Takkan awak nak jalan ni? Jauh juga tu..”
“Err...kalau incik tak nak saya jalan, incik tahan la mana-mana kereta yang mungkin boleh tumpangkan saya pegi sana?” Hambek ko..selamba aje patah-patah ayat itu meluncur dari bibir manis ini...alalalala.. Niatnya bergurau, tapi bila incik pak gad cakap, “Awak tunggu situ, nanti kalau ada driver perempuan, saya tanyakan.”
Arkk...harus bagaimana? Takut (takut la sangat kan..) dengan incik Pak Gad, saya pun akur..haha..menunggu sambil meninjau-ninjau longkang besar di  luar pagar itu.
Minit-minit pertama, pemandu lelaki yang ramai melalui pintu ini. Yang seorang itu perempuan, tapi arahnya tidak sehaluan pula dengan Sri Putri. Yang perempuan lain-lain lagi, penuh satu kereta..lalu apabila sebuah MPV itu menghampiri incik Pak Gad..saya berdebar-debar...
“Assalamualaikum, selamat petang Puan”...dialog lain saya taknak dengar. Main sorok-sorok pula belakang pintu sehingga incik Pak Gad panggil saya.
“Dik..haa, ni. Awak bleh tumpang puan ni.” Aaa...incik itu senyum, puan yang baik hati itu juga senyum. Saya?? Melompat gilang-gemilang dalam hati..sambil senyum kekal di bibir manis..*wallah!* Terima kasih incik (Pak Gad), sopan lafaz di mulut. Dalam hati dah sepelaung saya jerit untuk ucapan terima kasih itu...heeee
Maka, kaki disimpuh ayu di tempat duduk pemandu MPV itu, bukan menapak lagi. Berbual lah saya dengan Puan Sabrina (namanya puan yang cantik lagi baik hati ini). Staf di SPS UTM. Mukanya iras sepupu saya, Assila. Oh, terkilan!Incik Pak Gad yang sekali imbas macam muka Nabil Maharaja Lawak, dua kali imbas macam Pak Alang (bapa saudara sebelah ayah) itu, saya lupa tanya namanya! Aduh..
Selamat sampai ke Sri Putri dengan gilang gemilang!! Terima kasih banyak-banyak untuk mereka. Sehingga jumpa lagi, begitu ayat Puan Sabrina sebelum saya atur kaki keluar dari MPV-nya. Insya-Allah Puan..saya pun mahu berjumpa dengan puan lagi...ingat, senyum harus kekal... Mereka berhati mulia, saya yang merasa untungnya. Alhamdulillah, budi baik tuan-puan kalaupun tiada daya saya balas, Tuhan akan balas...=)
Seronok, dua ronok, tiga ronok..beronok-ronok!! (pinjam ayat sapix)..Jom, ke Pontian pula kita~


p/s: teringat 1 pasangan Arab yg cerewet yg slalu mengonar di cfeà..kata mereka la. Bila shj mereka datang, “Q, nu customer ko”..sy suka aje dan mereka sukakan saya juga. Bukti:saya dapat hadiah drp pasangan itu~

No comments:

Post a Comment